لوله و اتصالات پلی اتیلن

  • ۰
  • ۰

آشنایی با لوله های پلی اتیلن فشار قوی

از جمله مهم ترین لوله های پلی اتیلن، می‌توان به لوله پلی اتیلن فشار قوی اشاره کرد که کاربرد بسیار بالایی دارد. این لوله را می‌توان در فشارهای کاری ۶-۳۲ اتمسفر به کار برد. به عبارت دیگر، پلی اتیلن فشار قوی همان لوله پلی اتیلن با گرید PE80 و PE100 است و تحمل فشار بالا را دارد.

از جمله ویژگی‌های مهم لوله‌های PE100 نسبت به لوله PE80، می توانیم به قیمت اقتصادی و ضخامت مناسب آن اشاره کنیم. بهتر است به این موضوع نیز توجه کنید که منظور از فشار قوی بودن، ضخامت بالای آن‌ها نیست بلکه جنس ماده‌ی این لوله ها است. به عنوان مثال، گرید PE100 با وجود این که وزن بالایی ندارد، اما میزان مقاومت و استحکام قابل توجهی دارد.

در تولید این نوع لوله‌ها، از مواد دارای ترکیبات آنتی یو وی (ضد اشعه آفتاب) استفاده می‌شود تا عمر و استحکام آن‌ها افزایش یابد؛ زیرا در بیشتر مواقع، این لوله ها در معرض اشعه آفتاب و تحت فشار مستقیم پمپ هستند.

مزیت‌های لوله پلی اتیلن فشار قوی

اگر بخواهیم به مزیت‌های مهم این لوله اشاره کنیم، می توان به امکان اتصال راحت، وزن سبک و حمل آسان، استحکام، دوام و طول عمر بسیار بالا، عدم نشتی در اتصالات، مقاومت در برابر زنگ زدگی، هزینه نگهداری و تعمیر کم، مقاومت در برابر خوردگی و پوسیدگی، تحمل بالا در هوای سرد و هوای منفی ۷۰ درجه و تحمل گرمای شدید، مقاوم در مقابل تاثیر اشعه آفتاب و زلزله و رانش زمین اشاره کرد.

همچنین این لوله در برابر فشارهای مکانیکی داخلی و خارجی مقاومت بالایی دارد، به راحتی نمی‌شکند، در سطح داخلی آن رسوب تشکل نمی‌شود، با محیط زیست سازگار است و انعطاف پذیری بسیار بالایی نیز دارد.

همه این مزیت‌ها دست به دست هم می‌دهند تا این لوله صرفه اقتصادی داشته باشد. در ادامه درباره برخی از مزیت‌های مهم، توضیحات بیشتری آماده کردیم.

به صرفه و اقتصادی است

این روزها شرایط جامعه باعث شده بیشتر افراد به دنبال استفاده از وسایل و ابزار با قیمت مناسب و طول عمر بالا باشند. به عبارت دیگر، بهترین حالت برای یک محصول این است که قیمت مناسب و کاربرد و کیفیت بالا داشته باشد.

لوله پلی اتیلن فشار قوی تمام این ویژگی ها را دارد. اگر شما قصد نصب این لوله را دارید نیاز به پرداخت هزینه بالایی نیست. در حقیقت این محصول در مقایسه با محصولات دیگر، بسیار اقتصادی تر و کاربردی تر است.

علاوه بر قیمت مناسب که دارند، عمر آن ها به صورت میانگین 60 سال است.

آب بندی خوب و مطمئن است

قبل از تولید لوله های فشار قوی، آب بندی لوله های مکش استخری که از بتن عبور می کردند، با مشکلات زیادی مواجه می شدند. اما پس از ورود لوله های فشار قوی به بازار و استفاده از آن در صنایع مختلف، مشکل آب بندی کاملا حل شد.

لوله رسوب نمی گیرد

اگر شما به جای این لوله های پلی اتیلن از استیل و گالوانیزه در ساخت استخر ها و جکوزی استفاده کنید، به مرور زمان متوجه رسوب و گرفتگی در آنها می شوید.

این رسوب نیز در نتیجه باعث افت فشار و خراب شدن شیرآلات می شود. خوشبختانه استفاده از  لوله های فشار قوی این مشکل را حل کرده است و ما دیگر شاهد رسوب و گرفتگی نیستیم.

در نتیجه لوله‌ های به کار رفته در این فضاها، عمر بیشتری دارند.

مقاومت آن ها بالا است

مقاومت بالای لوله های فشار قوی نقطه عطف این لوله هاست. این نوع لوله ها، مقاومت بالایی در برابر آتش و حرارت نسبت به دیگر لوله ها و مصالح ساختمانی دارند. بنابراین دیگر نیاز نیست نگران این موضوع باشید.
البته شایان ذکر است دلیل استحکام و مقاومت لوله های فشار قوی این است که این لوله ها در حین تولید فشارهای زیادی تحمل می کنند و در نتیجه، نسبت به لوله های سفالی، سیمانی و انواع دیگر مقاومت و استحکام بیشتری دارند.

کاربرد لوله پلی اتیلن فشار قوی

از جمله مهم‌ترین کاربردهای این لوله می‌توان به انتقال آب با فشار بالا اشاره کرد. لوله فشار قوی خصوصا در سطوح ناهموار و با شیب زیاد استفاده می‌شود.

از این نوع لوله در خطوط انتقال گاز، انتقال فاضلاب های صنعتی، شهری و روستایی استفاده می‌کنند.

همچنین در سیستم های آبیاری تحت فشار از جمله آبیاری های متحرک، آبیاری قطره ای، بارانی، شبکه های زهکشی و سیستم های انتقال مایعات نیز کاربرد دارد.

مفهوم نوارهای رنگی روی لوله

لوله فشار قوی به طور طبیعی سفید رنگ است اما در مراحل تولید آن، از مواد پلی اتیلنی مشکی به عنوان مواد اولیه استفاده می‌شود.

کاربرد این لوله های مشکی رنگ، با توجه به نوار رنگی بر روی بدنه‌ی آنها مشخص است. در ادامه به بررسی مفهوم این رنگ‌ها می‌پردازیم.

نوار آبی رنگ نشان می‌دهد که این لوله برای استفاده در خطوط انتقال آب مناسب است. نوار قرمز مخصوص لوله‌های خطوط انتقال فاضلاب می‌باشد و برای لوله‌ های خطوط انتقال گاز نیز از نوار رنگ زرد استفاده می‌کنند.

معرفی انواع لوله پلی اتیلن فشار قوی

این نوع لوله انواع مختلفی دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

لوله پلی اتیلن مخصوص گازرسانی

در صنایع پتروشیمی برای انتقال گاز طبیعی از لوله پلی اتیلن فشار قوی استفاده می‌شود. از آنجایی که این لوله عمر بالایی دارد و در برابر آتش، زنگ زدگی مقاوم است، در صنایع مهمی نظیر نفت و گاز، پتروشیمی و حتی معادن مورد توجه قرار می‌گیرد.

لوله های پلی اتیلن آبیاری

لوله پلی اتیلن فشار قوی مخصوص آبیاری در زمین های کشاورزی که برای انتقال آب به فشار کاری بالایی نیاز است، بهترین انتخاب ممکن است.

عملکرد این لوله نسبت به لوله فلزی بسیار بهتر می باشد، همچنین نصب آسان و هزینه پایین تری نیز دارد، به همین دلیل در کشاورزی به صورت گسترده از آن استفاده می کنند.

لوله های پلی اتیلن آب رسانی

از لوله های پلی اتیلن آبرسانی نیز در جهت انتقال آب آشامیدنی با فشار بین 2.5 تا 25 استفاده می شود. دلیل اصلی استفاده از این نوع لوله ها در آبیاری هزینه مناسب، طول عمر بالای و بهداشتی بودن آن ها است.

لوله های پلی اتیلن فاضلابی

از دیگر لوله های پلی اتیلن فشار قوی می توان به نوع فاضلابی آن اشاره کرد که در جهت جمع آوری فاضلاب ها و پسماند های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این نوع لوله ها وزن اندازه، وزن و ضخامت خوبی دارند و می توانند فشارهای مختلف را تحمل کنند.

قیمت انواع لوله پلی اتیلن فشار قوی

همان طور که اشاره کردیم لوله های پلی اتیلن انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن ها در پروژه های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در حقیقت لوله های پلی اتیلنی که در فشارهای کاری ۶ الی ۳۲ اتمسفر قرار دارند، لوله های فشار قوی در نظر گرفته می شوند.

سوالی که برای خیلی از افراد مطرح می شود، قیمت دقیق این لوله هاست. اما نمی توان جواب دقیقی به این سوال داد. زیرا قیمت لوله پلی اتیلن فشار قوی یک عدد ثابت نیست و به عوامل مختلفی بستگی دارد.

از جمله این عوامل می توان به ماده اولیه به کار رفته در آن، کیفیت تولید، اندازه لوله، قطر و ضخامت اشاره کرد.

البته باید به این مساله نیز اشاره کرد که معیار اصلی تعیین قیمت این لوله ها بر اساس متر و کیفیت مواد اولیه است و نوع و قطر این لوله در تعیین قیمت آن‌ها دخالت کمتری دارند.

همچنین یک رابطه مستقیم میان قیمت لوله فشار قوی و وزن آن وجود دارد. به صورت کلی بهتر است زمان خرید این لوله ها به مواردی نظیر استاندارد، نوع و برند مواد اولیه به کار رفته، تجهیزات موجود در کارخانه تولید کننده، شهرت و اعتبار کارخانه ی تولید کننده توجه کنید.

این نکته را هم در نظر بگیرید که قیمت لوله پلی اتیلن فشار قوی در بورس و توسط پتروشیمی‌ ها تعیین می شود. البته این قیمت های ارائه شده همیشه در حال تغییر هستند و نرخ ثابتی ندارند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما را با ویژگی های منحصر به فرد لوله پلی اتیلن فشار قوی آشنا کنیم. همانطور که اشاره کردیم این نوع لوله ها مزیت و کاربرد بسیار زیادی در صنایع مختلف دارند و نسبت به دیگر لوله‌ ها مقرون به صرفه تر هستند و عمر بیشتری دارند.

در پروژه های صنعتی بزرگ، سیستم های آب رسانی، انتقال آب شرب، آب رسانی کشاورزی و انتقال فاضلاب شهری و صنعتی نمی توان نقش این لوله ها را نادیده گرفت. حتما قبل از خرید لوله فشار قوی با دقت به مواردی که در این مطلب اشاره شد، توجه کنید.

صفحه نخست

پیج اینستاگرام   |   لینکدین    |   فیسبوک   | تلگرام

  • ۰۱/۰۲/۱۸
  • محمدعلی پوده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی