لوله و اتصالات پلی اتیلن

  • ۰
  • ۰

سایز لوله پلی اتیلن

معرفی انواع سایز لوله‌ پلی‌اتیلن و کاربرد آن ها

لوله‌های پلی‌اتیلن از جمله محبوب ترین و پرکاربردترین لوله ها هستند که در سایز و اندازه‌ متفاوت می توان آن ها را تولید کرد.

سایزبندی استاندارد بین‌المللی این لوله ها بر اساس میلی‌متر است، اما  برخی اندازه لوله پلی‌اتیلن را به اینچ تبدیل می کنند. در ادامه سایز این لوله ها را برحسب اینچ و میلی متر بررسی خواهیم کرد و با کاربرد آن ها آشنا می شویم.

آشنایی با سایز لوله‌ های پلی‌اتیلن

لوله پلی اتیلن را می توان بر اساس سایز در ۲۵ نوع جای داد که هر کدام را در مکان و جایگاه خاص خودش استفاده می کنند.لوله های پلی اتیلن به دلیل داشتن ویژگی هایی مانند مقاومت در برابر عوامل محیطی مانند سرما، گرما و ... از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. سایز لوله پلی اتیلن از 16 میلیمتر تا 630 میلیمتر است که در قسمت پایین انواع سایز بر حسب میلیمتر و اینچ را مورد بررسی قرار دادیم.

۱: لوله پلی‌ اتیلن سایز ۱۶ میلی یا ۳/۸ اینچی

کوچک‌ترین سایز در لوله پلی‌اتیلن سایز ۱۶ میلی‌ متری است. این سایز لوله در صنعت کشاورزی کاربرد زیادی دارد و همچنین در آبیاری قطره ای و گلخانه و اتصالات قطره‌ چکان مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله ویژگی آن ها می توان به دوام و ماندگاری بالا در شرایط محیطی اشاره کرد.

 ۲. لوله پلی‌ اتیلن ۲۰ میلی کمتری یا ۱/۲ اینچ

لوله پلی‌اتیلن نیم اینچ یا ۲۰ میلی‌ متری تقریبا کاربرد مشابهی با مورد قبلی دارد. از این لوله در سیستم های آبیاری و صنعت کشاورزی  استفاده می کنند و لوله تک جداره نیز به آن می گویند. زمانی که قصد خرید لوله ۱/۲ اینچی دارید، باید به میزان فشار آب مزرعه دقت کنید و بر اساس فشار یکی از مدل‌ های لوله با فشار ۶، ۱۰، ۱۶ و ۲۰ بار را بخرید.

۳. لوله پلی‌ اتیلن ۲۵ میلی یا ۳/۴ اینچی

لوله پلی‌اتیلن در سایز ۳/۴ اینچی یا همان ۲۵ میلی‌متر توسط کلاف‌ های  ۱۰۰ و ۱۵۰ متری ساخته می‌ شود. از جمله ویژگی آن ها می توان به مقاومت بالا و قدرت آب‌ بندی زیاد در باغ اشاره کرد. این سایز لوله دو نوع فشار کاری ۱۶ و ۱۰ بار دارد و  اتصال آن‌ ها  به هم دیگر بیشتر از  نوع رابط‌ های پلی‌ اتیلنی است.

۴. لوله پلی‌ اتیلن ۳۲ میلی یا ۱ اینچ

این سایز لوله یک اینچی یا همان ۳۲ میلی متری تحمل فشار مختلف از ۶ تا ۳۲ بار را دارد و در کلاف‌ های ۱۰۰ تا ۱۵۰ متری ساخته می شود. از جمله کاربردهای این سایز لوله ها می توان به صنعت کشاورزی اشاره کرد.

۵. لوله پلی‌ اتیلن ۴۰ میلی متری یا ۱۱/۴ اینچ

این سایز لوله پلی‌ اتیلنی با فشار کاری ۶ تا ۳۲ ساخته می شوند و جهت مصارف کشاورزی و انتقال آب کاربرد دارند. این لوله با شاخه و کلاف های مختلفی از جمله شاخه شش متری یا کلاف ۱۰۰ تا ۱۵۰ متری در بازار به فروش می رسند.

۶. لوله پلی‌ اتیلن ۵۰ میلی یا ۱۱/۲ اینچ

لوله پلی اتیلن ۵۰ میلی از جمله لوله‌های دبی کم پرمصرف در زمینه کشاورزی و سیستم آبیاری است که دارای انواع ۵ تا ۳۲ برحسب فشار بار می باشد.

۷. لوله پلی‌ اتیلن ۶۳ میلی متری یا ۲ اینچ

لوله پلی‌ اتیلن ۶۳ میلی‌ متری یا ۲ اینچی یکی از مهم ترین و اصلی ترین لوله های پلی اتیلن در صنعت  است. این سایز لوله ها در فشارهای متنوع ۵ تا ۳۲ بار تولید و عرضه می شوند. همچنین لوله پلی اتیلن ۶۳ میلی با شاخه ۶ متری و کلاف ۱۰۰ تا ۱۵۰ متری در بازار وجود دارد.

۸. لوله پلی‌ اتیلن ۷۵ میلی متری یا ۲۱/۲ اینچ

این سایز لوله در کشاورزی و صنایع آب رسانی کاربرد دارد و بر حسب فشار شامل ۵ تا ۲۵ بار می شود و با کلاف ۱۰۰ تا ۱۵۰  در بازار موجود است.

۹. لوله پلی‌ اتیلن ۹۰ متری یا ۳ اینچ

لوله پلی‌اتیلن ۳ اینچ در صنایع مختلف آب و گاز کاربرد دارد و با انواع فشار ۵ تا ۲۵ میلی‌متری با توجه به محل مصرف تولید می شود.

۱۰. لوله پلی‌ اتیلن ۱۱۰ میلی متری یا ۴ اینچ

لوله پلی‌ اتیلن چهار اینچی یا ۱۱۰ میلی‌ متری را با فشارهای مختلف می‌ سازند. این سایز لوله ها در حوزه کشاورزی و آب‌ رسانی بسیار پر کاربرد هستند.

۱۱. لوله پلی اتیلن ۱۲۵ میلی یا  ۵ اینچ

سایز  پنج اینچ یا ۱۲۵ میلی‌ متری لوله برای سیالات با دبی متوسط مناسب است. این لوله برای کشاورزی و انتقال آب شب کاربرد دارد. این سایز لوله پلی‌ اتیلن در فشارهای ۵ تا ۲۵ و اندازه کلاف ۵۰ و ۱۰۰ متری به بازار عرضه می شود.

۱۲. لوله پلی‌ اتیلن ۱۴۰ میلی متری یا ۵/۶ اینچ

این نوع لوله ۱۴۰ میلی‌ متری دارای کمترین میزان بار مصرف در میان انواع این لوله ها است. این سایز لوله با فشار ۶ تا ۲۵ اتمسفر و  متراژ ۶ و ۱۲ متری ساخته می‌ شود و در انتقال سیالات متوسط کاربرد دارد.

۱۳. لوله پلی‌ اتیلن ۱۶۰ میلی یا ۶ اینچ

لوله‌ای ۱۶۰ میلی‌ متری برای انتقال سیالات مایع استفاده می‌شود. این سایز لوله بر اساس فشار دارای انواع ۵ تا ۲۵ اتمسفری است و با اندازه‌های مختلف ۶ و ۱۲ متری ساخته می شود.

۱۴. لوله پلی‌اتیلن ۱۸۰ میلی یا ۷/۲ اینچ

لوله پلی‌ اتیلن ۱۸۰ میلی‌ متری از جمله لوله های کم‌ مصرف در بین انواع لوله‌ های پلی‌ اتیلن است. این سایز لوله با متراژ شاخه ۶ و ۱۲ در فشار‌های مختلف ۵ تا ۲۵ اتمسفری تولید و عرضه می شود.

۱۵. لوله پلی‌ اتیلن ۲۰۰ میلی یا ۸ اینچ

این سایز لوله انعطاف‌ پذیری بالا دارد و در سیستم‌های توسعه‌ یافته و مدرن صنایع آبیاری استفاده می شود. فشار آن نیز بین ۵ تا ۲۵ بار متفاوت است.

۱۶. لوله پلی‌ اتیلن ۲۲۵ میلی یا ۹ اینچ

لوله پلی‌اتیلن ۲۲۵ میلی‌ متری در حوزه آب‌ رسانی کاربرد فراوانی دارد. در متراژ ۶ و ۱۲ متری در بازار عرضه می شود. این سایز لوله با توجه به نیاز مشتری و مکان مصرف در فشارهای مختلف ۵ تا ۲۵ اتمسفری تولید می شود.

۱۷. لوله پلی‌ اتیلن ۲۵۰ میلی یا ۱۰ اینچ

این نوع سایز لوله پلی‌ اتیلن ده اینچی از جمله موارد پر کاربرد در صنعت برای انتقال آب و سیالات غیر اسیدی است. این لوله در فشارهای مختلف از ۵ تا ۲۵ اتمسفری با متراژ ۶ و ۱۲ متر عرضه می گردد.

۱۸. لوله پلی‌ اتیلن ۲۸۰ میلی یا ۱۱ اینچ

این نوع لوله  ۲۸۰ میلی‌ متری از انواع کم مصرف است که در موارد خاص و به درخواست مشتری ساخته می‌ شود و در اندازه‌ های ۶ و ۱۲ متری و فشار ۵ تا ۲۵ بار موجود است.

۱۹. لوله پلی‌ اتیلن ۳۱۵ میلی یا ۱۲ اینچ

این سایز از انواع لوله پلی‌اتیلن دبی بالا  است که در فشارهای ۵ تا ۲۵ اتمسفر ساخته می‌ شود. همچنین متراژ این سایز لوله پلی اتیلن ۶ و ۱۲ متری است که از آن برای انتقال سیالات استفاده می کنند.

۲۰. لوله پلی‌ اتیلن ۳۵۵ میلی یا ۱۴ اینچ

از جمله سایزهای کم‌ مصرف لوله است که زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرد. لوله ۱۴ اینچ در شاخه‌های ۶ و ۱۲ متری و فشارهای ۵ تا ۲۵ باری ساخته می شود که هدف اصلی انتقال مایعات غیر اسیدی است.

۲۱. لوله پلی‌ اتیلن ۴۰۰ میلی یا ۱۶ اینچ

این لوله پلی‌اتیلن ۴۰۰ میلی‌ یکی از پرمصرف‌ ترین لوله‌ های انتقال مایعات است که کاربرد آن بیشتر در سیستم‌ آب‌ رسانی شهری و فاضلاب‌ها است. جنس لوله پلی‌اتیلن ۱۶ اینچی از پلی‌اتیلن سخت است و در فشارهای ۶، ۱۰ و ۱۶ اتمسفری ساخته می شوند.

۲۲. لوله پلی‌ اتیلن ۴۵۰ میلی یا  ۱۸ اینچ

این سایز لوله با فشارهای ۵ تا ۲۵ ساخته می شود و در شاخه‌های ۶ و ۱۲ متری در بازار وجود دارد. لوله پلی‌ اتیلن ۴۵۰ میلی از نوع دبی بالاست و در انتقال مایعات کاربرد دارد.

۲۳. لوله پلی‌ اتیلن ۵۰۰ میلی یا ۲۰ اینچ

سایز ۵۰۰ میلی‌ متری را می توان پر مصرف‌ ترین و مهم‌ ترین لوله پلی‌اتیلن شمرد که  در فشارهای ۵ تا ۲۰ باری و متراژ ۶ و ۱۲ متری ساخته می شود. از این لوله برای عملیات انتقال آب و مایعات غیر اسیدی استفاده می کنند.

۲۴. لوله پلی‌ اتیلن ۵۶۰ میلی یا ۲۲ اینچ

این لوله تک جداره است و برای انتقال آب مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین با فشار ۵ تا ۲۰ و اندازه ۶ و ۱۲ متر تولید و عرضه می شود.

۲۵. لوله پلی‌اتیلن ۶۳۰ میلی یا ۲۴ اینچ

بزرگ‌ترین لوله پلی‌اتیلن محسوب می شود که در حوزه آب رسانی مورد استفاده قرار می گیرد. برای حجم‌ های بسیار بالا و سیستم‌های زیر زمینی کاربرد زیادی دارد. لوله پلی‌اتیلن ۲۴ اینچی با طول ۱۲ متر و فشار بار زیاد ساخته‌ می شود و برای اتصال این لوله ها به همدیگر از جوش یا الکتروفیوژن استفاده می کنند.

لوله پلی اتیلن 63

لوله های پلی اتیلن سایز 63 از جنس پلی اتیلن سخت می باشد. مواد اولیه در تولید لوله  HDPE  سایز 63 در مواد های گوناگون تولید می شود که می توان به  PE 80  و  PE 100 اشاره نمود. لوله پلی اتیلن سایز 63 میلی متر یا 2 اینچ یکی از پرمصرف ترین سایز های لوله های پلی اتیلن می باشد.لوله پلی اتیلن سایز 63 میلی متر با فشار کاری 4 اتمسفر تا 16 اتمسفر در جدول مواد اولیه PE63 , PE80 , PE100 تولید می شود.

این لوله با فشار کاری 4 و 5 اتمسفر جهت فاضلاب کاربرد دارد.

لوله پلی اتیلن سایز 63 میلی متر تنها به شکل شاخه های 6 و 12 متری تولید می شود.

و همراه با اتصالات فاضلابی پلی اتیلن از قبیل سه راه ، زانو سیفون و غیره استفاده می شود.

لوله پلی اتیلن سایز 63 میلی متر با فشار های بالاتر از 5 اتمسفر می توان به صورت کلافی تولید کرد.

وزن و ضخامت لوله های پلی اتیلن سایز 63 میلی متر

وزن هر متر لوله 4At-63     PE63      0.494     ضخامت 2.5         SDR 26

وزن هر متر لوله 5At-63     PE80      0.494     ضخامت 2.5           SDR 26

وزن هر متر لوله 6At-63     PE63      0.688     ضخامت 3.6           SDR 17.6

وزن هر متر لوله 6/3At-63 PE80      0.580     ضخامت 3               SDR 27

وزن هر متر لوله 10At-63  PE80      0.873     ضخامت 4.7           SDR 13.6

وزن هر متر لوله 16At-63  PE80      1.26        ضخامت 7.1           SDR 9

وزن هر متر لوله 10At-63  PE100    0.721     ضخامت 3.8           SDR 17

کاربرد لوله پلی اتیلن سایز 63 میلی متر

  • لوله 4 بار و 5 بار جهت فاضلاب داخل ساختمان
  • لوله 6 بار بدون مهر استاندارد برای غلاف کابلهای برق ، مخابرات و دوربین های مدار بسته
  • لوله استاندارد 6 ، 10 و 16 اتمسفر برای انتقال آب ، زهکش ، کشاورزی و پروژه های راه سازی

برخی از دیگر نوشته های صنعت لوله

لوله پلی اتیلن فشار قوی

اتصالات الکتروفیوژن

لوله پلی اتیلن کابلی

اتصال جوشی پلی اتیلن

شیر توپی پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن کشاورزی

لوله پلی اتیلن آتش نشانی

لوله پلی اتیلن گازی

لوله زهکش چیست

لوله پلی اتیلن کاروگیت

لوله پلی اتیلن فاضلابی

لوله پلی اتیلن آبیاری قطره ای

صفحه نخست سایت صنعت لوله

مطالب بلاگفا صنعت لوله را در اینجا دنبال کنید

 

 

  • ۰۱/۰۲/۲۸
  • محمدعلی پوده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی