لوله و اتصالات پلی اتیلن

  • ۰
  • ۰

خرید لوله پلی اتیلن

یکی از انواع لوله‌ها،  لوله های پلی اتیلن است که در صنعت و ساختمان کاربرد زیادی دارد. این لوله ها در سایز و فشار کاری مختلف تولید می‌شوند. در ادامه قصد داریم راهنمای خرید لوله پلی اتیلن را در اختیار شما قرار دهیم. زیرا خرید این لوله غز اهمیت زیادی برخوردار است و اگر با نکات مهم آن آشنا نباشید ممکن است یک خرید اشتباه تجربه کنید.

لوله پلی اتیلن چیست

در ابتدا بهتر است به تعریف این لوله بپردازیم. لوله‌ پلی‌اتیلن که به آن PE هم می‌گویند، از پلیمریزاسیون اتیلن ساخته می‌شود. قبل از اینکه لوله پلی اتیلن تولید نهایی شود،  عمل پلیمریزاسیون در مونومرهای اتیلن صورت می‌گیرد‌. پلی اتیلن را می‌توان در گروه گرما نرم‌ها قرار داد که با ذوب کردن و گرم کردن، تغییر شکل می‌دهند.

از ویژگی‌های مهم پلی‌ اتیلن‌ها می‌توان به مقاومت و انعطاف بالای آن‌ها اشاره کرد که طول عمر زیادی هم دارند. لوله پلی اتیلن هم همین ویژگی‌ها را دارد، از طول عمر بالا و استحکام زیاد برخوردار است و نسبت به لوله‌های دیگر نیاز کمتری به تعمیر و نگهداری دارند. به همین دلیل سال‌های زیادی است که در صنایعی مختلف از جمله صنعت نفت و گاز از آن استفاده می‌کنند.

امروزه علاوه بر نفت و گاز در شبکه های آبرسانی نیز از این لوله‌ها به صورت روز افزون استفاده می‌کنند. از جمله مهم‌ترین دلیل استفاده از این لوله‌ها در آبرسانی، استحکام بالای آن‌ها است که باعث شده جایگزین لوله‌های دیگر در این صنعت شود.

اما یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که افراد با آن رو به رو می‌شوند خرید لوله پلی اتیلن است. گاهی این سوال پیش می‌آید که در زمان خرید به چه نکاتی باید توجه کنیم. در ادامه نکات مهمی در اختیار شما قرار خواهیم داد که بتوانید به کمک آن‌ها یک خرید خوب و اصولی تجربه کنید.

نکات مهم در خرید لوله پلی اتیلن

همان طور که گفتیم خرید لوله پلی اتیلن به دلیل استفاده زیاد از آن در صنایع مختلف اهمیت زیادی دارد و اگر درست انجام نشود می‌تواند هم باعث هزینه اضافی شود و هم خسارت‌هایی وارد کند.

اولین و مهم ترین نکته ای که باید توجه کرد کیفیت این لوله‌ها است. حتما مطمئن شوید که لوله پلی اتلین مورد نظر شما از کیفیت بالایی ساخته شده باشد. همچنین قیمت آن نیز مهم است. بهترین حالت خرید لوله پلی اتیلن با قیمت مناسب و کیفیت بالاست.

اطلاعات خود را بالا ببرید

اگر شما اطلاعات کمی داشته باشید، خرید لوله پلی اتیلن می‌تواند کار سخت و دشواری برای شما باشد.

به عنوان مثال، بهتر است اتصالات این لوله را از همان کارخانه که خود لوله پلی اتیلن را خریداری کردید، تهیه کنید.

زیرا به دلیل تفاوت‌هایی که در تولید مواد اولیه در هنگام تولید است، نقاط اتصال لوله‌ها متفاوت است.

علاوه بر این موارد  در زمان خرید حتما به نشان استاندارد هم توجه داشته باشید.

اگر لوله نشان استاندارد نداشته باشد، صلاحیت خرید را ندارد. همچنین روی لوله را چک کنید تا مطمئن شوید که این اطلاعات روی آن درج شده‌اند: تاریخ تولید، نام کارخانه تولید کننده، شماره خط تولید، نوع مواد اولیه پلی اتیلن و رده فشار کاری.

شما با بررسی روی لوله می‌توانید به این اطلاعات دسترسی پیدا کنید و اگر هر کدام از آن‌ها نبود، بهتر است آن لوله را نخرید.

به این نکته مهم هم توجه کنید که در ایران لوله های پلی اتیلن بر اساس استاندارد INSO 14427-2 موسسه استاندارد ملی ایران ساخته می‌شوند. همچنین جدولی که در این استاندارد وجود دارد، مرجع آزمایشگا‌های کنترل کیفیت محصول می‌شود.

در گذشته استانداردهای ملی برای پلی اتیلن وجود نداشت و مرجع استاندارد DIN 8074 آلمان بود. اما امروزه این مشکل برطرف شده است و ما یک مرجع استاندارد ملی داریم.

سخن پایانی

در پایان بهتر است یادآوری کنیم که خرید موضوع بسیار مهمی است و نباید نسبت به آن توجهی کنید. زیرا این لوله‌ها در بخش‌های مختلف کاربرد دارند و در صورتی که از لوله پلی اتیلن غیر استاندارد استفاده کنیم هم باعث خسارت می‌شود و هم نیاز به صرف هزینه مجدد برای تعمیر یا تعویض دارد.

اگر می‌خواهید این مشکلات پیش نیاید در زمان خرید به سراغ لوله‌های باکیفیت و معتبر بروید که مشخصات روی آن درج شده و دارای نماد استاندارد است.

صفحه نخست سایت صنعت لوله

مطالب بلاگفا صنعت لوله را در اینجا دنبال کنید

مطالب وبلاگ بیان صنعت لوله را در اینجا دنبال کنید

  • ۰۱/۰۴/۲۵
  • محمدعلی پوده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی